الخميس، 26 يونيو، 2008

فترة صمت



حالة تقوقع كده مع نفسي الله اعلم هتوديني لفين تقريبا شوطتة الاكتئاب اللي شايطه البلد


وكأني خبطت في شبك عنكبوت ضخم له الف خيط وخيط كل مافك خيط الاقي محاوطني


كتير غيره خيط ايه ديه دباره مش خيط حاسه اني عايزه اروح مكان بعيد فيه بحر واقعد


لوحدي من غير حد ما يكون معايا او اقعد علي الة الزمن وارجع عيله زي زمان كل همها


اللعب وبس وتعمل اللي هي عايزاه كله .اصعب حاجه علي البني ادم اتخاذ القرار وخصوصا لو كان مصير او حياه والله ويا سلام لو جيت تسأل اللي حواليك يقولولك ملناش


دعوه دي حياتك وانتي حره او ولالما تكون واخدلك قرار قبل كده وفشلت فيه الله علي


الاحساس لا بقي انا مش هستحمل والله انا حاسه اني هطق هفطس هموت كل واحد في


بقي بيقول نفسي نفسي محدش بقي بيدور علي مصلحة حد يااااااااه يلا بقي هاخد فترة


واعيد حساباتي واوراقي يمكن اطلع بأي حاجه مفيده من دماغي المأكسده ديه. فتره صمت


مع نفسي اشوووووووووووووووووووووووووووووووووووووه

الاثنين، 23 يونيو، 2008

الفصل التالت......ان ان اااان تش

من الممكن أي حد يديني امر بس كلام في سركو لازم الامر يبقي امر مباشر عشان انفذه زي البسي الفستان اقلعي هدومك روحي نامي دلوقتي أما بقي لو في سورة رجاء هاهاهاهاهه ولا كأني سامعه من اساسه وكأني بخلص اللي بيتعمل فيا.
__________________________

المشكله بقي ان لو حد قالي اقفي علي رجل واحده طول النهار ممكن اعملها ويارتها تيجي علي كده المصيبه لو حد قالي اقطعي راسك موتي نفسك لازم انفذ يالهوي ي ي ي ي ي ي هروح فطيس كده والله.
_________________________
أول ما بدأت اكبر شويه اتعلم ااخر الطاعه شويه يعني اما حد يديني امر اتأخرلي شويه بس بقي الحاله اللي ببقي فيها مألكوش علي الاحساس ضيق في النفس ووتعب واحس كأن في دوامه بتسحبني ومرجعش طبيعيه غير لما انفذ الامرـ الله يسامحك يا اابي ـ وماما موناليزا كان مقدره حالتي هيا ومهايناز وميطلبوش مني اوامر كتير.

_________________________

ماما كان تعرف واحده صاحبتها ساحره أسمها سحر وشهرتها الساحره مفقوعه مرارتها من حامتها وكانت ساحره شاطره جدا وماماطلبط منها تحاول تفكلي اللعنه بتاعتي بس مفقوعه قالت لماما ان اابي هي الوحيده اللي تقدر تفك اللعنه طب وانا بقي هجيب اابي منين ان شاء الله هيا مش ساحره يعني بتظهر براحتها وتختفي براحتها وعرفت أنها اجرت الكوكب بتاعها مفروش وسافرت السويس عند خالتي فرنسا والرايق ياني طب اجيبها منين اابي دي بقي وبعدين مفقوعه قالت لماما في السر كده انها تقدر تفك اللعنه بس خايفه من سوسو متقدرش تفك لعنات من غير أذنها يالهوي ي ي طب وسوسو مسافره برضو طب اعمل ايه اعمل ايه.
____________________________

نادر اوي اما ماما كانت تديني امر انفذه أما بابا بقي الدكتور احمد واللي كانت شهرته دكتور فيزيشن وانا كنت بتلخبط فيها واقوله دكتور فيزك بس ظبطها اما كبرت شويه المهم بابا عمره ماداني امر ولا كان يعرف عني اي حاجه علي موضوع اللعنه ده كان كل همه السفر وجمع الفلوس وخلاص ونادر اوي اما كان يكلمني اساسا.

واما كان عندي 8 سنين حصلي حتت موقف بسبب اللعنه ديه كنا ساعتها في الصيف وكان ليه واحده صحبتي اسمها مفروسه كانت بنت صاحب بابا وكانت بتيجي عندنا هي ومامتها وبعدين في مره كنا واقفين مع ماهيناز في المطبخ بتعملينا كعكايه وبعدين ماهيناز قالتلي روحي المخزن هاتيلي لوز روحت رايحه المخزن وجايبالها لوزتين بس راحت ماهيناز مبراقالي وقالتلي في صرامه روحي المخزن هاتي لوووز روحت رايحه ونفذت الامر بالظبط المره ديه وبعدين طلعط انا ومفروسه نلعب في الجنينه واليكم ما حدث.

مفروسه:أنتي ليه مبتسمعيش الكلام من أول مره .
ياسمين:مبحبش في ماهيناز كل شويه هاتي هاتي اعملي.
مفروسه:وهيا بترفع راسها لفوق أنا دايما بسمع كلام اللي اكبر مني.
ياسمين:ده لانك مش مضطره بتسمعي الكلام بمزاجكك يا بختك.
مفروسه:لا مش بمزاجي أوي بسمع الكلام ولا الا بابا بضهر ايدو علي وشي علي طول .
ياسمين:يارتها تيجي علي كده انا واقعه تحت تأثير لعنه اديتهالي الساحره اابي.
مفروسه:اابي ولعنه ـوكأنها لاقيت كنز وفضلت فاتحه بؤبها ومبرقه عينها وهي بتسمع قصة اللعنه بتاعتي وانا مدلوقه زي الجردل حاكتلها من طءطء لسلامو عليكو وبعدين راحت قايله ـ يعني ممكن اي حد يديكي امر تنفذيه.
ياسمين:زي الهبله للأسف أيوه.
مفروسه:طب ممكن أجرب.
ياسمين:لا مفروسه اوعي تجربي ايه انتي بتهزري ولا ايه انتي يا بنتي ابوس ايدك بلاش طب خدي الفلوس اللي معايا كلها طب ماما جابتلي فستان تعالي اوريهولك مفرووووووووووسه بلاش.
مفروسه:ولا هيا هنا اساسا وراحت قايله أنا عايزه العب سبق العبي سبق.
ياسمين:الحمد لله بس كده.
مفروسه:وتخسري وانا اكسب.
ياسمين:يالهو ي ي ي ي ي ي أبتدينا.

ويارتها جت علي كده بس داحنا كان عندنا شجرة توت لميت للهانم توت عشان تاكل ولعبنا امنا الغوله كان طبعا لازم اكون انا الغوله وكهربا واكيد اخسرلها والكلب الحيران واكيد عرفتو مين الكلب وهلما جرجر ساعه مفروسه هانم قاعده تأمر وانا انفدذ بس وفي الاخر زهقت منها بقي اه مهو مش معقوله كده روحت رايحه عاليها جايباها من شعرها وضرباها بوكس في وشها وهيا ماسكتتش راحت جايه عليه موقعاني علي الارض واحنا الاتنين ماسكين في شعر بعض وبعدين راحت مدياني لوكاميه في بطني روحت قايمه عليها روحت ماسكاها من شعرها مدياها بوكس تاني في مناخيرها راحت لاطشاني بالالم علي وشي شوفت شررار وبعدين مدريتش بنفسي غير وانا ماسكاها من خدها قاعده اعض اعض فيه لحد مانزل دم ماخلاصهاش مين ايدي غير الجنايني يالهوي كل مافتكر شكلها وعضتي عامله زي الختم في وشها ولا فستانها اللي باظ ولا شعرها اللي اتقطع واثار الخرابيش اللي علي جسمها يالهوي دانا شردت البت خالص مانا كونت زهقت منها بقي وبعدين بقي مشينا ناحية البيت وانا ماسكه ضهري ورجلي وبعرج وهيا حطط ايدها علي وشها ولاقت دم وتصرخ صريخ مش عادي افشوني بقي مامتي ومامتها وانا بكتملها نفسها عشان متعليش صوتها اللي جم عليه اساسا .
وطبعا اخدت العلقه التمام وافتكر ان مفروسه ماشوفتهاش تاني خالص بعد الخناقه ديه تقريبا عزلو وسابولي البلد كلها .

وطبعا بعد الحدثه الرهيبه ديه ماما موناليزا اديتني امر ان مؤلش لحد خالص عن اللعنه ديه واتعلمت بعدها اخلي بالي كويس اوي ي ي .

يا تري ايه اللي ممكن يحصلي تاني بعد اللي حصل ده

يا لهو ي ي ي ي ي ي ي ي ي ي ي ي ي

الاثنين، 16 يونيو، 2008

طهقان ,زهقان,مضايق


هابي بيرز داي تو مي شاتشات شاه هاي بيرز داي تو مي شاتشاتشاه


تخيلو 19/6/1986يوم اتحسب في تاريخ البشريه وهو قدوم فنانه عظيمه في
تاريخ العظماء هاهاهاااااااااااا محدش يمد ايدو عالتورته انا هقسم
بالعدل وكلكو هتاكلو(ابقو قابلوني)
اعملو حسابكو الهدايه سيبوها عند دباديبو انا مفهماه علي كل حاجه
اللي مش جايب دهب للخلف در يرجع من نفسه مش ناقصه انا دبادبيب و
قلوب وورد والكلام الفارغ ده مالي الدنيا عندي .
بلوجر هيقف عند 22 خلاص مش هنزود تاني هوا علي كده ربط العداد
والله حسيت بقيمة كلامك دلوقتي يا مفروسه يا ختشي.
يلا اتجمعوه بقي عايزه اطفي الشمع كلكو هنا يوووه عليكي يا اابي
سيبي التليفون بس لحد من طفي الشمع ها يلا يا مفروسه انا شايفه
سنوو ومنوناليزا لسه جاين تمالي متأخرين كده ايه تلفون ليا هوا
ده وقتو مين فاتيما وانتي طيبه يا روحي مجتيش ليه يلا مستنينك.
ايه يا كيكي مين اللي تحت اه دا عم الحج سوو وانا بي افيزيشن
واقفين تحت ومكسوفين يطلعو اكمن كل التجمع حريمي طب قوليلهم اني
هنزلهم تورته ميخافوش.
كلو جيه تمام العدد كده كل الناس اللي اصديكائي الصدوكين موجودين
طيب ويلا حالا بالا بالا هنوابو الفساد ويك ويك هيكون عيد ميلاده الليه اسعد الاعياد ويك ويك طب تحيا ابو الفساد هيييييييييييييه
عمركوش شوفتو واحده عملت حفلة عيد ميلاد لنفسها من الهوا ربنا يشفي نياهاهاهاهاها نياهاههاهااهاهاهاهااها
********************************************************


ملقتش حد افضفض معاهروحت فاتحه المدونه وقعدت افضفض معاها امال ايه اطق اموت يعني ولا ايه ولا اطق اموت يعني .



*الحمد لله فقدت القدره علي تميز ايام الاسبوع خلاص بعد ما قعدت من الكليه يعني كل فتره كده اسئل البشر اللي حواليه هوا انهارده ايه.



عيد ميلادي بعد بكره وجاتلي رساله من مجهول بيقولي كل سنه والدنيا بين ايديك والضحكه ماتفرق عنيك كل سنه وانت طيبه تفتكرو تكون من مييييييييين !!!!!!!!ايه مين لا طبعا انا اشك مستبعد تماما لا مش لا لاممكن يحصل ابدا ده استحاله يحصل انا عارفه طب ازاي انا رقمي مش مع حد اساسا غيييييير اه الرقم محدش يعرفه غير فودافون اكيد بتحتفل معايا بيه شركه رهيبه والله اي خدمه اعلانات اهه اصل انا فودافون.



سمعت أغنيه جديده أسمها بكلمه منك بتاعت شرين منزلها سينجل احساسها حلو اوي ومعلق معايا اوي الكوبليه ده

(بكلمه منك لاقيت كل اللي مش لاقياه ولو في حد زعلني انا مسمحاه وفي جرح انا هنساه)يانهار علي الاحساس اللي بيشع من الكوبليه ده.


مبحبش عبد الحليم انا مش عايزه اسمعه يا بنتي يووه عليكي طب اغنية ايه ديه <<<خايف مره أحب وعارف ليه انا قلبي خايف ..مش عارف ايه........بس لو الاقي اللي احبه واللي قلبي يروح لقلبه واللي ترتاح روحي جنبه يومها عمري مابقي خايف.>>>>>>>>> الاغنيه تخلص واعيدها وتخلص واعيدها ههههههههههههه أقولكو لينك الاغنيه اههhttp://www.mawaly.com/file/play/20753.html
اساسا اساسا عبدالحليم عمل الاغنيه ديه عشاني
هوا ده اللي مبحبش عبد الحليم امال لو بحبه كنت عملت ايه كلت الكمبيوتر.

كذبه في مصر أسمها مفيش شغل الشغل مالي الدنيا بس اللي يدور وانا بقي مدورتش شغلتين بحالهوم جولي لحد عندي في بس نقول ايه قليل البخت يلاقي العضم في الكوتشي اصل بابا مرضيش ليه كده اصل الشغل بعيد يا فرحتي ياناه بيك يا دادي هو انا اشتكيتلك لا بس مفيش شغل يعني مفيش شغل وسلمت امري لله ومستنيه فرصة شغل قريبه يعني حاجه كده في العماره اللي جنبنا عشان دادي يوافق.

في فيرس اكتئاب ماشي في البلد كل ماكلم حد يقولي مكتئب مكتئب يادي النيله عليا ده مش انا بس علي كده يلا بقي بلا وكسه هقوم اعملي دماغ جبنه رومي وهبقي كويسه علي طوول.

حاجه فرساني بقي عايزه اقولها بقي اصلي انا ولا بفهم غلط ولا بقف علي الواحده ولا علي الكلمه والدليل اني (ولا يقرا )لا بقي هقرا وربنا لاقري ومش هخلي حاجه غير لما اقري ومش هفوت فرصه غير لما اقري
بس هه والله والله لاكتب واقرا !!!!!!!!!!! اقولكم متخدوش علي كلامي انا كنت مفروسه وخلاص ارتحت.

لميت حاجة الكليه كلها اللي مش عايزاها ياااااه خلاص فضيت اوضتي وروقتها ترويقه جامده ولميت الحاجه اللي هريميها أودعها الاول وحطيطها في نص الصاله وبدأت في طقوس الحفله>>>>>>>>>>
لبست السلطانيه وبدأت في الدوران حوالينها وكما يفعل أبو الريش في حفلة افريقيه وواوواواواوا هيه واوواواوااواو هيه
بس بقي ايه مقلكوش أول ما الراجل اللي بيلم الزباله جيه يشيلها حسيتها طالعه من قلبه هوا انا مسمعتهاش بس حسيتها وهوا بيقول روحي ربنا ينتقم منك هشيل كل ده ازاي يا مفتريه منك لله مييينك لله كوحوه كوحوهه كوووحه.

ضحكة شر بقي اختم بيها الليله ديه نييييهاهاها نييييهههااهاهاهاه ننننننننننننننننيهاهاهااااااااااا

ياااااه كنت محتاجه اتكلم اوي اوي وملقيتش غير الكيبورد اتكلم معاه ساعات كده الواحد بيحس انه مخنوق بس اول مايفضفض باي حاجه وكل حاجه بيهدي علي الاخر ويستريح .

واحب اهدي سلامي لتيته وجدو وخلتو وجوزها في اثيوبيا وعمتو وعمو في الصومال وتيته وجدو التانين في صعيد مصر وهاني ورمزي ومحسن وعلاء ومحمد واحمد ابراهيم توفيق محمد في الزقازيق واحب اهدي سلامي لاختي وجوز اختي بمناسبة الخطوبه السعيده واقولهم الف مليون مبروك ولحضرتك ولاسرة البرنامج .أوااااااااااااه وسلام بقي عشان اقوم انام






الجمعة، 13 يونيو، 2008

الفصل التاني..جيتي تكحليها يا اابي ..عمتيها

بعد ما اابي رشت علي ياسمين البودره السحريه واللي كانت فاكره بكده عملت خدمه فموناليزا هانم انها تسكت ياسمين عملت زي المثل اللي قال جت تكحلها عمتها طبعا كلنا عارفين نية اابي الحسنه بس اللعنه خلاص صابت ياسمين .
____ ____ _____ _____
في الوقت بقي اللي ياسمين اتولدت فيه كان والدها كان مسافر هوا شغلته الاساسيه دكتور بس كان سايب الطب وبيشتغل في التجاره وبطبيعة الحال بيقي مسافر طول الوقت وميعرفش حاجه عن ياسمين خالص ولا عن اللعنه اللي صابتها!!!!!
وأول مره تدرك ياسمين انها مصابه بلعنه كان وهي عندها خمس سنين وكان يوم عيد ميلاها وفي الوقت اللي بيعلقو الخدامين الزينه فيه طلعت ماهيناز الخدامه وقالت لياسمين
ماهيناز:كل سنه وانتي طيبه يا ياسمين يا حبيبتي أنا بقي عملتلك تورتايه جميله وشوقيه(الخدامه الجديده)خيطتتلك فستان ازرق جميل هيبقي تحفه يا حبيبتي.
ياسمين:الله انا بحب اللون الازرق اوي يا داده واوعي ماتكونيش كترتي الفواكه عالتورته زي مبحبها.
ماهيناز:لا عملتلك كل اللي عايزاه يا عفريته يلا اطلعي البسي الفستان.
وطلعط جري لبست الفستان ونزلت وعملنا عيد الميلاد وراحت داده ماهيناز مقطعا حته من التورته وقالتلي(كلي)
وكلمت كلي ديه كانت بداية المأساه لان ماهيناز ساعتها قالتها بصيغة الامر مش طلب عادي في الاول كان طعم التورتايه جميل وخصوصا بقي وانا بحب الفواكه اللي عاليها وافتكرتني ماهيناز باكل لاني بحب التورته وقطعتلي حته تاني وكلتها كلها زي اللي قبلها ومش عارفه ليه مش عارفه اخلص اكل ومش قادره ابطل وبدأت اتعب !!!!!!!!!! وماهيناز بقي مقولكوش متواصتش وتقطع وانا اكل وتقطع وانا اكل كان جوايا احساس اني لازم استمر في الاكل من غير انقطاع
موناليزا هانم:متعجبه من بنتها بتعملي ايه يا ياسمين!!!بتاكلي كده ليه يا بنت.
ماهيناز :سيبيها يا هانم خليها تاكل زي ماهيا عايزه انهارده عيد ميلادها خليها تاكل كلي كلي
يا بنت الذينا حرام عليكو حد يوقف المهزله اللي انا فيها ديه!!!!! كل اكله باكلها بحس بشئ تقيل بينزل بطني مش قادره ابلع وقعدت اعيط واصرخ واكل تقولولي اعمل التلات حاجات دول ازاي معرفش وقعدت اجاهد وانا ببلع الاكل واصرخ واكل ومش عارفه اوقف
موناليزا هانم:اول مره تتنتبه للموضوع ده وافتكرت لعنة اابي وراحت قايله لياسمين ياسمين بطلي اكل
وطبعا كان بصيغة الامر راحت ياسمين مبطله اكل علي طول

_________ __________ _________ _______

في الوقت ده ماما بصت لماهيناز واتأكدنا كلنا من المصيبه اللي حصلت انه ممكن اي حد يدي أمر لياسمين وياسمين تنفذ من غير تردد لدرجة ان لو حد قالها ارمي نفسك في البحر ممكن ترمي نفسها من غير تررد.

يا تري ايه اللي ممكن يحصل لياسمين لوحد عرف السر الخطير ده!!!!!!!!!!!!!!!!!!

الاثنين، 9 يونيو، 2008

<<(ياسمينه المسحوره)>>ياسمينه والهديه العجيبه

أول بوست بعد الانتهاء من زحمة الكليه ومشاغلها وبما أني بحب أوي اقرأ الروايات والقصص أوووم ايه بقي روحت
جايبه راويه جميله اوي من الادب الغربي المهم انا متعوده أقرا الروايات والقصص قبل ما أنام ومع أول فصل قريته
حصلت معايا حاجه غريبه أوي أول ما نمت شوفت كل أحداث الفصل اللي قريته في الحلم وانا نايمه بس شوفته
أيه بقي مصري بحت بأشخاصه وتفاصيله وكل حاجه!!!!!1 قولت يا واد طنش خالص واتكرر بقي معايا الحوار ده
مع كل فصل بقراه اووووووم ايه برضو قولت احكيلكو بقي الاحلام اللي انا قاعده احلمها ديه هموا انا مش هحلم
كده وخلاص.
علي فكره انا في الحلم بطلة القصه والاشخاص التانين اللي في القصه من عالم الواقع يعني مش بعيد تلاقوني مدخله
شخصيه في شخصيه منكو ولا حاجه يعني برضو مش بعيد تلاقو واحده مفروسه بتحكي ولا اابي ولا عم الحج
سوووو العجوز مشرفنا ولا حاجه ولا حتي وانا بى افيزيشين ولا اي حد من حبايبنا دول يعني توخو الحذر ومحدش
يتصدم يعني لو لاقي نفسه في احداث الحلم من حبايبي واصدقائي البلوجرويه كلهم.
واليكم ما حلمت بالتفصيل المتململل علي حلقات متتابعه متتاليه.
__________________________________________________________
الحلقه الاولي..........ياسمينه والهديه العجيبه
أتولدت ياسمين في حي راقي من أحياء القاهره اتولدت في جاردن ستي وكانت عييلة ياسمين ناس اغنيا جدا جدا ربنا فاتحها عليهم من الاخر يعني وكانو عيله راقيه كده خدم بقي وحشم والكلام ده كله بس الغريب بقي في العيله ديه علاقتهم الغريبه بعالم السحره والمشعوذين والعفاريت والحوارات ديه في وقت انتهي تقريبا تعامل الناس بالخرافات ديه كلها يا تري بقي ازاي هتاثر الحياه ديه علي حياة ياسمين .أول ماتولدت ياسمين كانت موجوده ساعتها الساحره اابي اللي كانت جايه من كوكبها ساعتها عشان تبارك لمامة ياسمين موناليزا هانم علي المولوده الجديده أول ما وصلت اابي علي طول
كانت ياسمين ساعتها بتعيط بطريقه غير عاديه شفقت اابي الساحره الطيبه علي موناليزا هانم لانها وقتها كانت تعباته جدا وقررت تهدي ياسمين هديه ومكانتش ابدا تقصد اابي انها تصيب ياسمين بلعنه ابدا ابدا انما كانت تقصد تديها هديه مش اكتر وكانت هدية اابي بتنجاني هي لعنة الطاعه يعني راحت رايحه اابي ناحيت ياسمين وقايللها من انهارده مش هتتعبي ماما موناليزا ابدا انتي هتكوني مطيعه علي طول يا ياسمين هتسمعي الكلام من غيرنقاش وراحت راشه عليها بودره
سحريه وقايللها دلوقتي بطلي عياط يا ياسمينه فراحت ياسمين مبطله علي طول وهنا بقي الصدمه اللي اتصدمت بيها موناليزا هانم وخدامتها ماهيناز(خدامه اسمها ماهينازهههههههه طيب)وطبعا معرفتش موناليزا هانم وماهيناز يفهمو اابي بشاعة اللي عملتو في ياسمين بس هي مكنش اصدها خالص حاجه وحشه كان قصدها تساعد موناليزا هانم
هنشوف بقي بعد كده مدي تأثير هدية اابي هانم بتنجاني في حياة ياسمين واللي هتخلي ياسمين ماشيه في طريق غريب هنعرفه بعدين.
__________________________________________
وسلام بقي عشان اقوم اكمل بقيت القصه وبعدين انام وبعدين احلم بيكو وبيها وبعدين احكيلكو بقي علي الحلم
سلاااااااااااااااااااام

الأربعاء، 4 يونيو، 2008

يا كليتنا يا حبيبتنا..باي باي..باي باي


يا نهارررررررررر أنا خلاص خلصت الكليه !!!!!!!!!! أزاي طيب دأنا حتي لسه يا دوبك كده أول أول امبارح


طلعت نتيجة الثانويه العامه وأما روحت أجيبها مزعلنيش أي حاجه غير أني جيبت غير لائق في امتحان قدرات


الفنون Meانا غير لائق طب How؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اذا كان انا اللي راسمه الامتحان للي قدامي اساسا والبنت ديه


جابت لائق ومش في دماغها اي كليات فنووون اساسا ديه كانت داخله الامتحان كده يعني وخلاص!!!!!!!!!


سلمت أمري لله وقلت يا بت ملها لو جاتلك أداب ولا تجاره دول حتي كليات الشعب كليشن كان اهم كويسن


وبدأت في رحلة مكتب التنسيق واستنيت المرحله بتاعتي وانا هناك بقي عرفت ان في امتحانات قدرات فنون


في الكليه نفسها للي جابو غير لائق .......وعرفت برضو ان كان فاضل يوم واحد بس لليلحق ومكدبتش خبر


روحت علي اساس ان استماره الكليه ب10جنيه زي كل الكليات اتاري حظي بقي ان كل الكليات بعشره جنيه


الا تربيه فنيه ب170جنيه !!!!!!!!!اه والله قولت مش مشكله هوا اساسا ماليش نصيب ادخل الكليه من اصله


ورجت البيت لاني مكونتش عامله حسابي ساعتها علي المبلغ ده والناس امتحنو خلاص . وبعدين بقي أووووم ايه


واحده صاحبة My Motherاتصلت بينا كده


علي هوفه ولاقيتها بتقول لمامتي انها فاتحه قناة النيل للتعليم العالي وفي امتحانات للمتخلفين!!! محدش يفهم غلط


هههههه( المتخلفين يعني اللي اتخلفو عن الامتحانات توضيح بسيط بس)


وروحت انا ومامتي ومامتي بقي استنصحت وأخدت معاها فلوس كتير عشان أي اكشن جديد نبقي جاهزين علي


طوووووول والحمد لله امتحنت ونجحت في القدرات.


أول امبارح بقي كنت قاعده كده في بيتنا واسمع بقي صوت بيقول بأعلي صوته (ياسمييييييييييييييين) واطلع بقي


البلكونه الاقي الراجل بتاع الجوابات بيقول جوووووووووواااااااب الترشييييييييح ح ح ح ح ح ح ح ح


مش انزلو تحت لا روحت قايلاله كليه ايه راح قايلي تربيه فنيه روحت نازله لافحه الراجل حته بعشره وبابا كان لسه


جاي من الشغل راح لافحه واحده زيها مش محتاجه اقولكو العشرين جنيه من خمس سنين كانت ورقه قيمه برضو


الراجل مكنش مصدق كل ده علي تربيه فنيه أمال لو طب هيعملو ايه!!!!!!!!مسكين مش فاهم قيمة كليتي طبعا


وحمدت ربنا أوي أني دخلت الكليه اللي عايزاها.


أمبارح بقي كله متقسم ل خمس ثواني بس تخيلوووووووووووووو!!!!!!!!!!!!!!!


الثانيه الاولي_________سنه أولي والتوهان اللي الواحد كان فيه وكنت مش فاهمه حاجه في اي حاجه وفرحت


حياة الجامعه والشله الكبييييره والمواد الغريبه كانت سنة تهيس علي الاخر يعني.


الثانيه التانيه________ سنه تانيه والصدمه والمواد الكتيييير ومنافسه اكتر واصحاب اكتر والرحلات والمزرات


والمتحف المصري اللي اتهرينا محضرات فيه والذكريات الحلوه .


الثانيه الثالثه_______سنه تالته أتفرقت الشله الكبيره بعد ما كل واحد دخل قسمه ورحلة الاقصر اجمل اسبوع


قضيته في حياتي والروقان الجامد دي كانت اسهل سنه.


الثانيه الرابعه_______ سته رابعه بقي والتعب والحفر عالخشب والخبره اللي بقت عندي من الكليه والدنيا


اتظبطتت شويه كانت سنه جامده لووووز يعني وكل حاجه كانت شغاله دانا حتي اتخطبت في السنه ديه .


الثانيه الخامسه ______يعني سنه خامسه يعني بكاليريوس يعني كوبارات الكليه يعني اللي بيضحكو علي بتوع


سنه أولي يعني الزهق والملل داحنا خلينا دكتور الجلد يدعي علي نفسه هههههههه مكوناش بنشتغل وكان معانا


معيده حامل يا عيني ولدت قبل أونها ههههههههههه كنا مقضينها بقي بالطول والعرض مهمنيش حاجه بقي خلاص


دانا هخلص يا عالم دأنا كنت حتي زهقت من الخطوبه روووووحت فسخاها علي طوللللللللل اه وربنا اتفسخت خطوبتي


فيها السنه ديه.


خلصت الكليه خلاص ذكريات ولعب وتعب وجد ورحلات وصحاب جدعان اوي اوي مع قلة اصحاب مبدأعيش ندل تموت


مستوور والنداله مبدأ والحياه فرص. دكاتره اتعملنا معاهم وجها لوجه منهم اللي حبيناه واللي بنفتكره ونقوله ربنا


يباركله ومنهم المسخره (دا احنا كان بيدينا دكتور فلسفه امتحان تخيلو قالنا ايه ههههههه اللي عايز يغش يغش من


اللي جنبه وبعنيه بس اسمعله صوت نهاره اسود هههههههههههه)


وبرضو كان فيه اللي استخسر فينا العلم الله يسامحه بقي وفي وفي وفي ..................................


خمس سنين بخمس ثواني والله عدو هوا


هتوحشيني يا كليتي يا حبيبتي يالي كنا بخنق علي بعض وبنرجع لبعض تاني هيوحشني روتينك وحياتك اوي اوي


سيبتك بقي وهبتدي اشق طريقي لوحدي .خلاص بقي مش هتلاقي حد يخنصر منك يا دادي ي ي ي ي


خلاص يا ماما محدش هيبهدلك السجاجيد والحيطان والسلالم بالالوان والطين والسبغات والغرا الابيض حوافر


الحيوانات والكله.


يا كليتنا يا حبيبتنا ...........باي ي ي ي ي با ي ي ي ي!!!!با ي ي ي ي ي ي با ي ي ي ي ي ي